
Bizneswoman XXI wieku
Panie budują swój biznes na wiedzy, informacjach z rynku i doświadczeniu. Z danych GUS-u wynika, że kobiety zdobywają wykształcenie chętniej niż mężczyźni. Panie stanowią 58 proc. ogółu studentów uczelni wyższych. Coraz częściej można je spotkać również na kierunkach technicznych. Wszystko okraszone jest sporą dawką rozwagi. Mniejsza skłonność do ryzyka, która bardzo często wytykana jest kobietom, to tak naprawdę tajemnica sukcesu ich firm.
– Kobiety za sterami firmy biją mężczyzn na głowę. Są kompetentne, dobrze wykształcone, odporne na stres, potrafią przystosowywać się do zmieniających się warunków, starannie przygotowują się do kolejnych zadań, mają zdolność planowania i przewidywania skutków swoich działań. Wyciągają wnioski i korzystają z doświadczeń własnych i otaczających je osób – wymienia Anna Fibak, wiceprezes zarządu Polskiego Stowarzyszenia Kobiet Biznesu i właścicielka agencji Fibak PR.
Biznes pod górkę
Chociaż panie mają ducha przedsiębiorczości, to na założenie firmy decyduje się dużo mniej kobiet, niż wynikałoby to z ich deklaracji. Dlaczego tak się dzieje? Uczestnicząca w badaniach prowadzonych przez Tax Care dr Ewa Lisowska, ekonomista z SGH, twierdzi, że wynika to z braku poczucia własnej wartości.
– Panie często boją się, że pomysł na biznes, który zrodził się w ich głowie, może zakończyć się fiaskiem. Wiąże się to z tym, że kobiety bardzo często nie umieją promować swoich pomysłów i osiągnięć – dodaje Lisowska.
Badacze z PARP w swoim raporcie „Przedsiębiorczość kobiet w Polsce” wskazują jeszcze na ograniczenia, które muszą pokonywać kobiety próbujące swoich sił w biznesie. Wymieniane są wśród nich m.in. względy obyczajowe czy rodzinne. Największym problemem, z jakim musi poradzić sobie kobieta, jest pogodzenie działalności gospodarczej i macierzyństwa. Aby kobieca przedsiębiorczość w Polsce mogła się rozwijać, potrzebne jest większe wsparcie dla pań zwłaszcza w momencie zakładania działalności oraz infrastruktura przedszkolna, która ułatwi młodym mamom start w biznesie.
Magdalena Krocz
1 Comments
[…] Czytaj dalej: http://dysharmonia.pl/przedsiebiorcza-jak-polka-cz-2/ […]